ادامه اظهارات شاذ در سازمان میراث فرهنگی؛

«طرح تعطیلات زمستانی» در دهه فجر!/ حرکت جامانده دولت روحانی در مسیر «آقای خاصِ دولت احمدی‌نژاد»

18 فروردين 1394 ساعت 14:32

تاکید بر چنین تاریخی با چه هدفی از سوی مسؤولان سازمان میراث فرهنگی صورت گرفته، سؤالی است که مدیران این سازمان باید بدان پاسخ دهند.


خط نیوز - سعید ساداتی: رئیس سازمان میراث فرهنگی در نشست خبری پس از تعطیلات نوروزی سال ۹۴ گفت: «طرح تعطیلات زمستانی که می‌تواند سفر را توزین کند و شامل تعطیلات بین ۱۶ تا ۲۲ بهمن است، به هیئت دولت تقدیم شده است.»

خبر پیگیری برای اجرای این طرح در حالی از سوی مسعود سلطانی فر به اطلاع اصحاب رسانه و مردم رسید، که نباید در این باره از نکات زیر غافل شد:

۱) پیشنهاد افزایش تعطیلات از سوی سازمان میراث فرهنگی در حالی است که تعطیلات رسمی سالانه در ایران حدود ۲۵ روز است که با توجه به تعطیلات پنج شنبه و جمعه ادارات (۱۰۴ روز) و مرخصی استحقاقی ۳۰ روزه كارمندان، جمع تعطیلات سالانه كشور با احتساب ۲۴ روز تعطیلات رسمی سالانه جمعا ۱۵۸ روز و روزهای كاری ۲۰۷ روز در سال می شود. به عبارت دیگر ایران در بیش از ۴۳ درصد ایام سال یعنی بیش از ۵ ماه از سال را در تعطیلی به سر می برد.

تعطیلات مدارس آموزش و پرورش و دانشگاه ها، با احتساب تعطیلات تابستان به ۲۰۰ روز در سال بالغ می گردد، كه ۵۵ درصد ایام سال را تشكیل می دهد كه معادل ۶ ماه و ۲۰ روز در سال است.

۲) مداقه ای در الگوی کشورهای در حال توسعه به خوبی نشان می دهد که پیشرفت در گرو کار و تلاش روزافزون است، نه افزایش تعطیلات رسمی کشور. برهمین اساس ایران اگر قرار است در مسیر توسعه قرار گیرد به جای افزایش تعطیلات باید به دنبال برقراری تعادل بین روزهای کاری و تعطیلات باشد.

۳) تاریخی که از سوی سلطانی فر به عنوان تاریخ پیشنهادی تعطیلات زمستانی در نظر گرفته شده (۱۶ تا ۲۲ بهمن ماه) دقیقا مصادف با ایام الله دهه فجر است. این تاریخ پیشنهادی در حالی است که ملت بزرگ ایران این روزها را به جشن پیروزی انقلاب اسلامی مشغول‌اند. اینکه تاکید بر چنین تاریخی با چه هدفی از سوی مسؤولان سازمان میراث فرهنگی صورت گرفته، سؤالی است که مدیران این سازمان باید بدان پاسخ دهند.

با نگاه خوشبینانه می توان این موضوع را سهل انگاری پنداشت، اما زمانی که در یابیم برخی به دنبال فاصله انداختن بین مردم و آرمان های انقلاب هستند، دیگر نمی توان به راحتی از کنار این موضوع عبور کرد و وظیفه هر ایرانی انقلابی است که به چنین موضوعاتی حساسیت نشان دهد. البته تجربه سی و چند ساله پس از پیروزی انقلاب اسلامی به خوبی نشان داده است که تمام تلاش های داخلی و بین المللی برای فاصله انداختن بین ملت ایران و آرمان های انقلابی بی نتیجه بوده و قطعا چنین طرح های بی پایه و اساسی ره به جایی نخواهد برد و مردم در تعطیلات هم حضور پرشکوه خود را به نمایش خواهند گذاشت.

۴) نکته دیگری که رییس سازمان میراث فرهنگی از آن به عنوان توجیه طرح تعطیلات زمستانی یاد کرده، توازن سفر است. مساله ای که در همین نگاه ابتدایی به خوبی نشان می دهد چنین طرح هایی نه تنها توازن سفر را به همراه نخواهد داشت، بلکه بالعکس افزایش میزان سفر و تبعات ناشی از آن را به همراه دارد. به عبارت دیگر، پس از آنکه دستگاه های ذی ربط پس از سال ها کار کارشناسی، فرهنگ‌سازی و برنامه ریزی سرانجام موفق شده اند، تا حد قابل قبولی میزان خسارات ناشی از تعدد سفرها را کاهش دهند، طرح تعطیلات زمستانی (با عنایت به فصل سرما و بارش برف و باران) قطعا موجب افزایش خطرات ناشی از این سفرها خواهد شد.

با همه این تفاسیر به نظر می رسد که گویا قرار نیست اظهارات شاذ، تصمیمات نادرست و برنامه ریزی های غیرکارشناسی دست از سر سازمان میراث فرهنگی بردارد و پس از آنکه آقای خاصِ دولت احمدی نژاد در کسوت ریاست این سازمان، حاشیه را میهمان ساختمان میراث فرهنگی نمود، همچنان ملت ایران باید شاهد چنین اظهارنظرهای بی اساسی از سوی مدیران آن باشند.

نکته قابل تامل در مورد ریاست این سازمان عریض و طویل ـ که حتی می توان ادعا نمود، دست کمی از یک وزارتخانه دولتی ندارد ـ این است که صندلی مدیریت آن در دولت یازدهم به افرادی سپرده می شود که نمایندگان ملت در بهارستان، به آنها روی خوش نشان نداده‌اند.

لازم به یادآوری است، پس از آنکه محمدعلی نجفی نتوانست رای مثبت وکلای ملت را برای تصدی وزارت آموزش و پرورش کسب کند، کلیددار سازمان میراث فرهنگی شد اما تنها بعد از چند ماه و به بهانه بیماری قلبی، کلید میراث فرهنگی را به فردی تحویل داد که او نیز برای جلوس بر کرسی وزارت ورزش و جوانان از مجلس «نه» شنیده بود.

به نظر می رسد طی چند سال اخیر سازمان میراث فرهنگی از ریل رسالت اصلی خود خارج و در بازار حواشی طی طریق می کند. حواشی که یک روز با دعوت از باستان شناس هتاک به نام «خلیج فارس» در یک همایش ایرانی، متبلور شده و روز دیگر «طرح تعطیلات زمستانی» را به هیأت دولت می فرستد!


کد مطلب: 34999

آدرس مطلب: http://khatnews.com/vdcdnn0s.yt0on6a22y.html

خط نيوز
  http://khatnews.com