حزب‌الله با توطئه‌های غرب در خاورمیانه مقابله می‌کند

12 تير 1392 ساعت 1:28


تلاش انگليس براي ترغيب اتحاديه اروپا و قرار دادن نام حزب‌الله در فهرست «سازمان‌هاي تروريستي» ناکام ماند. با وجود تمام فشارهاي امريکايي و اسرائيلي در ماه‌هاي اخير، ديپلمات‌هاي شکاک اروپايي از تصويب تدبيري که به منافع‌شان در لبنان و به طور کلي جهان اسلام آسيب برساند، سرباز زده‌اند.

مطلبي که در ماه فوريه از سوي دولت پيشين جناح راستيِ بلغارستان، هم‌پيمانِ وفادار واشنگتن و تل‌آويو اعلام شد، به بهانه‌اي براي مطرح ساختن اين درخواست درباره لبنان به اتحاديه اروپا بدل شد؛ اين مطلب از اين قرار بود که دو تن از عاملان حادثه بمب‌گذاري در فرودگاه بورگاس در جولاي ۲۰۱۲ که طي آن ۵ گردشگر اسرائيلي کشته شدند، «از گروه نظامي حزب‌الله بوده‌اند.» سوسياليست‌ها نيز در مقابل عامل اين کار را به افترا زدن به حزب‌الله و آن هم بدون دليل متهم کردند.

اندکي پس از آن، دولت فاسد بلغارستان به واسطه‌ي يک خيزش مردمي سرنگون شد و حزب سوسياليست جديد در تاريخ ۵ ژوئن اعلام کرد که صرفا «شواهد» کم‌رنگي از احتمال دست داشتن حزب‌الله در اين حمله وجود داشته است و اين امر به تنهايي نمي‌تواند هيچ اقدامي از سوي اتحاديه اروپا براي قرار دادن اين گروه در فهرست سازمان‌هاي تروريستي را توجيه کند.

حزب‌الله نيز به نوبه‌ي خود هرگونه دخالت در انفجار فرودگاه بورگاس را رد کرد. شماري از کارشناسان مدّعي هستند شواهد بسياري وجود دارد که اين انفجار در حقيقت يک عمليات پرچم دروغين از سوي سرويس‌هاي اطلاعاتي اسرائيل بوده است تا از اين طريق حزب‌الله را منزوي کنند و اتحاديه اروپا را براي قرار دادن نام اين گروه در کنار سازمان‌هاي تروريستي تحت فشار قرار دهند.

افزون بر اين، ادعاي انگليس کاملا رياکارانه بوده است چرا که لندن تسليح گروه‌هاي تروريستي در سوريه، که شماري از آنان با القاعده مرتبط هستند و مرتکب جنايات شنيع شده‌اند را خواستار شده است. اين موضع که از سوي ديويد کامرون، نخست‌وزير انگليس و ويليام هيگ، وزير خارجه اين کشور حمايت مي‌شود، اخيرا از سوي مقامات ارشد انگليس از جمله بوريس جانسون، شهردار لندن مورد انتقاد قرار گرفته است.

آلمان و فرانسه که پيش از اين پيشنهاد انگليس را رد کرده بودند، موضع خود را تغيير دادند. لورن فابيوس، وزير خارجه فرانسه در جلسه اخير گروه موسوم به «دوستان سوريه» در امان تصديق کرد که پاريس از انگليس نيز حمايت خواهد کرد؛ اين موضوع به هيچ وجه عجيب نيست چرا که صهيونيست‌هاي يهودي که در دوره نيکولا سارکوزي و فرانسوا اولاند بر سياست خارجي دولت فرانسه تسلط داشته‌اند، با کمک رژيم‌هاي دست‌نشانده‌يِ حامي تروريسمِ خود همچون عربستان سعودي و قطر سياست‌هاي خصمانه‌شان عليه ايران، سوريه و ديگر کشورهاي مسلمان را دو چندان کرده‌اند. انگليس و فرانسه در سال‌هاي اخير سعي داشته‌اند سياست‌هاي نواستعماري خود را به منظور تسلط بر برخي از مستعمره‌هاي پيشين خود گسترش دهند و دولتِ دلخواه خود را برپا کنند؛ دقيقا همان کاري که در ليبي انجام دادند.

مخالفت با نقشه‌هاي انگليس

با وجود اين، کشورهاي اروپايي ديگر مخالفت خود را با طرح انگليس براي دفاع از منافعش در لبنان ابراز کرده‌اند، جايي که حزب‌الله تنها يک حزب در دولت نيست، بلکه نماينده قانوني دست کم يک سوم از جمعيت اين کشور، يعني شيعيان آن است. از سوي ديگر، برخي از دولت‌ها گمان مي‌کنند که اين اقدام بي‌ثباتي در خاورميانه را افزايش خواهد داد. اما بونينو، وزير خارجه ايتاليا گفت که قرار دادن نام حزب‌الله در فهرست نهادهاي تروريستي مي‌تواند بر ثبات «شکننده‌ي» لبنان تاثير بگذارد.

افزون بر اين، اين اقدام به طور حتم روابط بين اتحاديه اروپا و لبنان را پيچيده خواهد کرد و توان شرکت‌هاي اروپايي براي فعاليت در لبنان نيز به شدت آسيب خواهد ديد.

به گفته‌ي نضال حماده، يکي از تحليلگران شبکه تلويزيوني المنار اظهارات فابيوس سبب ايجاد بلوا در ميان مقامات ارتش فرانسه شده است و آنان درباره عواقب چنين تصميمي هشدار داده‌اند. يکي از افسران ارتش فرانسه گفت: «اگر هيئتي از وزراي لبناني براي بازديد از پاريس بيايند، فرانسه چه خواهد کرد؟» جا دارد خاطر نشان کنم که منافع فرانسه در لبنان و خاورميانه بسيار بيشتر از منافع حزب‌الله در فرانسه است. لبنان پنج مرکز فرهنگي فرانسوي دارد که بيشترين تعداد در خاورميانه به شمار مي‌آيد.

رسانه‌هاي اسرائيلي کمپين خود را عليه کشورهايي مثل ايرلند، سوئد، فنلاند، لهستان و اتريش آغاز کرده‌اند و آنان را مسبب ناکاميِ پيشنهاد انگليس مي‌دانند. تمامي اين کشورها تا کنون موضع مستقل خود را حفظ کرده‌اند و در برابر فشارهاي اسرائيل و يا امريکا تسليم نشده‌اند.

قرار دادن نام حزب‌الله در فهرست سياه همچنين ممکن است حضور نيروهاي صلح‌بان سازمان ملل در لبنان که به نمايندگي از ده‌ها کشور اروپايي در آنجا هستند را زير سوال ببرد. اتريش در حال حاضر اعلام کرده است که پس از حذف تحريم تسليحاتي تروريست‌هاي سوريه از سوي اتحاديه اروپا، ۳۰۰ تن از نيروهاي خود را از جمع صلحبانان حاضر سازمان ملل در بلندي‌هاي جولان بيرون خواهد کشيد؛ اسرائيل در جنگ سال ۱۹۶۷ به طور غيرقانوني اين منطقه را اشغال کرده است.

ناگفته پيداست که پيشنهاد انگليس و فرانسه در حقيقت از نقش حزب‌الله در ناآرامي‌هاي سوريه نشات مي‌گيرد و نه از اتهام مربوط به تروريستي بودن اين گروه. فابيوس در اين خصوص گفت: «با توجه به تصميم‌هايي که حزب‌الله اتخاذ کرده و با در نظر گرفتن حضور نظامي پر رنگ اين گروه (در سوريه)، تصديق مي‌کنم که فرانسه قرار گرفتن اين گروه در فهرست نهادهاي تروريستي را خواستار است.»

حفاظت از منطقه در برابر توطئه‌ي آمريکا - اسرائيل

مداخله حزب‌الله در کشور همسايه‌اش (سوريه)، در چارچوب راهبردي است که در ارتباط با تجاوز ائتلاف امريکا، اسرائيل، انگليس، فرانسه، اردن، عربستان سعودي و قطر به سوريه، لبنان و عراق آغاز کرده‌اند.

گروه‌هاي تکفيريِ وهابي اصلي‌ترين ابزاري هستند که براي نابودي اساسِ ملي و اجتماعي اين سه کشور به کار گرفته مي‌شود. طرح اين گروه‌هاي بين‌المللي براي نابود کردن اقليتهاي مذهبي از جمله مسيحي، علوي و شيعه از ديدگاه افراطي و بي‌رحمانه‌ي آنان سرچشمه مي‌گيرد. گروه‌هاي تروريستي تحت حمايت غرب بسياري از کشيش‌هاي مسيحي و روحانيون شيعه و سني را سر بريده و يا با قساوت تمام کشته‌اند.

ادعاهاي غرب درباره حضور گروه‌هاي «ميانه‌رو» دروغي بيش نيست. گروه موسوم به ارتش آزاد سوريه چتري است براي صدها گروهي که با جبهه‌ي وابسته به القاعده‌ي النصره تعامل و همکاري دارند. اعضاي اين گروه‌ها به تروريست‌هاي افراطي و متعصب بدل شده‌اند. تحولات اخير در اين گروه نشان مي‌دهد که رفتار ارتش آزاد سوريه با جبهه‌ي النصره تفاوتي ندارد. برخي از اعضاي آنان جنايتکاران بدنامي هستند که براي جنگيدن در سوريه از زندان‌هاي عربستان سعودي آزاد شده‌اند.

از آغاز ناآرامي‌هاي سوريه، خاک لبنان بارها هدف حملات موشکي گروه موسوم به ارتش آزاد سوريه قرار گرفته است. در بسياري از اين حملات، ارتش لبنان و يا روستاهايِ عمدتا شيعه‌نشين هدف قرار گرفته‌اند. حزب‌الله و ساکنان روستاهاي مرزي تصميم گرفته‌اند در پاسخ به اين تهاجم‌ها با يکديگر متحد شوند. يکي از اعضاي حزب‌الله که خواست نامش فاش نشود در گفت‌وگو با شبکه الجزيره گفت: «ما شمار نيروها و گشت‌هاي خود در مرز و همچنين داخل کشور را افزايش داده‌ايم تا از نفوذ گروه‌هاي مسلح جلوگيري کنيم.» اين درحالي است که تسلط بر خاک لبنان کافي نيست چرا که اين گروه‌ها از منطقه‌اي که در سوريه تحت کنترل خود درآورده‌اند به لبنان حمله مي‌کنند.

سيد حسن نصرالله، دبيرکل حزب‌الله از جزئيات اين توطئه‌ي شيطاني که هدف آن تضعيف مقاومت لبنان نيز هست، پرده برداشته است. با اين حال، هدف نهايي ويراني ايده‌ي عرب‌گرايي در بين مردم منطقه و همچنين تقسيم کردن کشورهاي عرب به ماهيت‌هاي کوچک بر اساس معيار فرقه‌اي و يا قوميتي است. اگر چنين طرح و توطئه‌اي عملي شود اسرائيل بيش از همه سود خواهد برد.

چنانچه خالد قنديل، کارشناس لبناني در تارنماي neworientnews.com گفته است: «حزب‌الله با تصميم خود براي نبرد با اين طرح در سوريه، از مردم منطقه، دينشان، تفاوت‌هايشان، وحدت بافت اجتماعي و تمايل براي مقاومت در برابر طرح برتري‌جويانه‌ي اسرائيل، که در قلب تک تک رزمنده‌هاي اين حزب است، محافظت مي‌کند. حزب الله با نبردِ جانانه مقابل طرح ‌امريکا-اسرائيلي که امروزه گروه‌هاي تکفيري را به عنوان ابزار اجرايي خود به کار گرفته ‌است، همچنان به رسم خود پايبند خواهد بود.»


کد مطلب: 16565

آدرس مطلب: http://khatnews.com/vdccppqs.2bqee8laa2.html

خط نيوز
  http://khatnews.com