داعش در لبنان چگونه اداره می‌شود ؟

10 تير 1394 ساعت 0:30

یک سال پس از به وجود آمدن داعش، این گروه تروریستی با حمایت برخی طرفهای منطقه‌ای و بین المللی در حال گسترش فعالیتهای خود در دیگر کشورهای دنیا است.


به گزارش خط نیوز به نقل از العالم، روزنامه لبنانی "السفیر" در گزارشی درباره ساختار داعش در این کشور نوشت:
تا امروز هنوز "ولایت" یا "امیر" جداگانه در لبنان برای داعش تعیین نشده است؛ و عناصر داعش در کشور لبنان همچنان تحت فرمان "عمر سیف" امیر سعودی منطقه "قلمون" هستند که "ابو سیاف الجزراوی" لقب دارد.
الجزراوی هم زیر نظر "ابو ایوب عبدالهادی العراقی" والی دمشق است. ابو ایوب افسر سابق ارتش عراق در دوران بعث بود. این تروریست که قبلا عضو القاعده بود، نخستین عراقی است که سر از زندان گوانتاناموی آمریکا درآورد.
داعش با این حال اهمیت ویژه ای برای لبنان قائل است به همین دلیل ساختاری امنیتی متشکل از ۱۰ گروه اصلی برای عناصر خود در این کشور ایجاد کرد، و مهاجرانی را که دارای مهارتهای خاصی هستند به لبنان فرستاد تا دست به عملیات تروریستی بزنند. داعش همچنین از اعطای مسؤولیت و پستهای حساس به لبنانی‌ها خودداری کرده است.
عناصر بازداشت شده داعش در لبنان در جریان بازجویی ها هیچ اشاره ای به نام سران این گروه ها و عناصر آن نکرده اند، که این امر بیانگر آن است که داعش روش هسته‌های خوشه‌ای را لبنان اجرا می‌کند.
بر اساس اطلاعات، ساختار امنیتی و اصلی داعش در لبنان متشکل از بیش از ۴۰ تروریست است. این عدد در سال ۲۰۱۵ افزایش یافت.
بارزترین این افراد عبارتند از: "جلال عاصم الحیالی" تبعه سوریه و مسؤول شورای اجرایی. "محمد قاسم الجیلانی" تبعه عراق و مسؤول فراهم کردن انتحاری ها. "عبدالرحمن الاسعد" تبعه سوریه و مسؤول بمبگذاری و ...
گروه "اسامه الاطرش" زیر نظر این افراد فعالیت می کند و مأموریت دارد که نیروهای ارتش و نهادهای امنیتی را هدف قرار دهد. این گروه شامل ۳ شاخه می شود:
- گروه اول که مسؤول رصد افسران اطلاعاتی ارتش لبنان است. عناصر این گروه "احمد بورویس" تبعه تونس مسؤول و کارشناس امور ارتباطات، سالم محمد و ایهاب نعیم الخالدی هستند.
- گروه دوم: مسؤول رصد افسران اداره امنیت عمومی لبنان و نیروهای آن است. این گروه شامل این افراد است: حسام محمد الخطیب تبعه سوریه. زهیر محمد قیس. صالح رأفت سراج تبعه تونس.
- گروه سوم: مسؤول رصد افسران اداره اطلاعات و عناصر آن در نیروهای امنیت داخلی. این گروه شامل این افراد است: احمد عائد شریف تبعه عراق و جلال محمد قبلاوی تبعه سوریه.
همچنین برخی از سران شاخه نظامی گروه تروریستی "عبدالله عزام" که با ابوبکر بغدادی سرکرده داعش بیعت کرده اند، در لبنان زیر نظر داعش فعالیت می کنند.
داعش در قلمون افراد بسیاری را به خدمت گرفته است است و عناصر بعضی از گروه های زیر نظر آن اکثرا لبنانی هستند که در لبنان فعالیت می کنند. مسأله مورد توجه این است که دو زن لبنانی نیز با این گروه همکاری می کنند.


کد مطلب: 36562

آدرس مطلب: http://khatnews.com/vdcb5sbf.rhb00piuur.html

خط نيوز
  http://khatnews.com