حرکت بورس بر "لبه دیوار" مذاکرات وین

مهدی حاجی وند

1 آذر 1393 ساعت 10:24

بازار سرمایه و سهامدارانش هفته ای کامل متفاوت را در آغاز نهمین ماه پاییز امسال پیش رو دارند و حرکت بورس بر روی لبه دیوار مذاکرات وین بسیار حساس و غیرقابل پیش بینی است.


اینجا تهران است و هزاران کیلومتر آن سوی مرزهای ما، مذاکرات هسته ای کماکان ادامه دارد؛ آنهم بدون انتشار خبری ویژه از نتایج نشست ایران با کشورهای ۵+۱ البته تا این لحظه.

در حال حاضر نشست‌های تخصصی برای رسیدن به نتیجه ای مشخص در دوره نهایی مذاکرات ادامه دارد و پیش بینی می شود نتیجه نهایی روز سوم آذرماه و در لحظه پایانی مشخص شود و این موضوع دغدغه ای شده است برای همه؛ بویژه فعالین بازار سرمایه.

برخی تمدید مذاکرات را پیش بینی می کنند و عده ای هم سخن از احتمال توافق نهایی به میان می آورند؛ اما آن چه مشخص است اینست که سهامداران گوش به زنگ نتایج این نشست و اثرگذاری بالای تصمیمات این مذاکرات بر بازار سهام هستند.

کارشناسان بر این باورند که در صورت توافق نهایی بین دو طرف، بسیاری از گروه‌های موجود در بورس با رشد و صف خرید روبرو می شوند، آن هم با این استدلال که جدای از حاکم شدن جو روانی مثبت، بازار سرمایه کشور از نظر بنیادی هم در شرایط ایده‌آلی قرار دارد و تنها مترصد یک فرصت مناسب برای رشد و پرش است.

برخی دیگر هم به تمدید مذاکرات فکر می کنند و معتقدند در این صورت شرایط بینابینی در بازار سهام حاکم خواهد شد و انتظار می‌رود بورس راه یک ماه گذشته خود را با اندکی افت در پیش گیرد.

هر چند که گزینه عدم توافق فعلا از سمت دو طرف تا حد زیادی ضعیف اعلام شده است اما به باور تحلیلگران اگر این موضوع را به عنوان گزینه سوم متصور شویم باز هم تالار شیشه ای به شرایط سابق بازنخواهد گشت؛ چرا که با وقوع این اتفاق احتمالا تقویت قیمت دلار اثرات مثبتی را در گروه‌های وابسته به تجارت به همراه خواهد داشت.

به هر حال آن چه مشخص است اینست که این روزها بازار سرمایه بر مدار خبرهای سیاسی می گردد و پایان مذاکرات هسته ای در مسقط و منتشر نشدن اخبار جدید در خصوص این پرونده، موجی از احتیاط را در بورس تهران به راه انداخت و موجب شده فعالان تالار شیشه ای و شاخص بورس کمی دست به عصا شوند.

بر این اساس، نگاهی به معاملات بورس نشان می دهد معاملات اولین روز هفته پایانی آبان امسال با افت ۶۴۲ واحدی و سقوط دوباره شاخص به ارتفاع ۷۵ هزار واحد در حالی آغاز شد که در روزهای یکشنبه و دوشنبه تلاش دماسنج بازار سرمایه برای بازگشت به ارتفاع ۷۶ هزار واحدی بدون نتیجه ماند و این افت در روز های سه و چهارشنبه با کاهش ۳۵ و ۱۶۱ واحدی ادامه داشت تا پس از ۶ هفته رشد پی در پی و افزایش ۵۳۰۰ واحدی، شاخص بورس هفته پایانی هشتیمن ماه امسال را با ریزش ۱۳۴۱ واحدی به پایان برساند.

با این حال هر چند طبق آمار ارائه شده حجم، ارزش و نوبت معاملات بورس در آبان امسال به ترتیب با رشد ۶۴، ۴۵ و ۴۹ درصدی همراه بود و شاخص بورس هم توانست بیش از ۵۳۰۰ واحد از عقب نشینی های خود را جبران کند اما بازار سرمایه این روزها منتظر خبر نهایی مذاکرات هسته ای است و بر این اساس معامله گران با احتیاط بیشتری نسبت به خرید و فروش سهام در بورس اقدام می کنند و این موضوع موجب شده تا سرمایه گذاران ریسک گریز در روزهای گذشته اقدام به فروش سهام خود کنند تا در صورت تمدید مذاکرات هسته ای از ضرر و زیان احتمالی گریخته باشند و در مقابل ریسک پذیرهای بازار، این موقعیت را فرصتی غنیمت برای خرید سهام و فردای پس از توافق نهایی در مذاکرات می دانند.

به هر حال هفته اول آذر امسال شرایط متفاوتی را با تمامی ماههای دیگر عمر نزدیک به ۵۰ ساله بورس دارد و تمامی فعالان بازار سرمایه نگاه های خود را به وین دوخته اند و اخبار آن را به طور دقیق رصد می کنند؛ هر چند تا این لحظه هم خبر خاصی از مذاکرات منتشر نشده و البته پیش بینی نتیجه مذاکرات نیز کار سختی است و ممکن است در دقیقه ۹۰ ناگهان توافق حاصل و شاید هم زمان مذاکرات تمدید شود.

با این وجود بازار سرمایه و سهامدارانش هفته ای کامل متفاوت را در آغاز نهمین ماه پاییز امسال پیش رو دارند و حرکت بورس بر روی لبه دیوار مذاکرات وین بسیار حساس و غیرقابل پیش بینی است؛ هفته ای که نیمی از آن شک، احتیاط و گمانه زنی است و نیمی دیگر باخبری و تصمیم گیری، خواه این تصمیم گیری با تشکیل صف فروش و ریزش ارزش سهام همراه باشد خواهد صف خرید سهام و رشد قیمتها ...


کد مطلب: 31486

آدرس مطلب: http://khatnews.com/vdcb0abf.rhb8wpiuur.html

خط نيوز
  http://khatnews.com